Hvorfor Bybanetunnel

Vårt forslag til bybanetunnel er både billigere, bedre og mer gjennomførbart enn kommunens plan om å legge Bybanen til Åsane over Bryggen og gjennom sentrumsgatene.

Bybanetunnel skåner Bergen sentrum og Bryggen, og legger grunnlaget for å videreutvikle byen på menneskenes premisser.

Aktuelt
Kommunens plan for dagløsning har en rekke utfordringer som kan føre til utsettelse, kostnadssprekk og i verste fall at hele prosjektet mot Åsane sporer av.

Den første alvorlige utfordringen er planene om å bruke Saltimporttomten til rigg- og anleggsområde, noe som vil påføre beboerne i område store støy- og helseplager. Les mer: Nei til steindeponi i Sandviken

Vår tunnelløsning vil ikke ha behov for bruk av Saltimporttomten!

Vårt prosjekt er basert på to byggetrinn:

(1) Første del av nordgående bane til Åsane fram til NHH og første del av vestgående bane fram til Dokken og Laksevåg.

(2) Andre del av nordgående bane til Vågsbotn og vestgående bane til Loddefjord.

Her kan du lese alt om vårt forslag til bybanetunnel.

Derfor er vår bybanetunnel en bedre løsning

Bybanetunnel gir mulighet for:

  • bane til NHH og til Nøstet, inkludert stasjon under Torgalmenningen for ca. 7–9 milliarder kroner

  • raskere banebygging til NHH og til Dokken

  • å utvikle trafikkfrie og menneskevennlige byrom i sentrum, fra Torgallmenningen, over Torget og ved verdensarven Bryggen

  • å gi fullverdig vern av verdensarven Bryggen, slik Norge har forpliktet seg til

  • å unngå mangeårig og omfattende gravearbeid fra Torget til Sandbrogaten og i sentrumsgatene

  • fred og ro for de mange naboene til Saltimporttomten

  • at senere generasjoner kan utvikle sentrum uten å være låst av et dominerende bybanenett

Blomster foran Bryggen

Bystyrets dagløsning gir risiko for:

  • at bompengebetalerne må dekke flere milliarder i ekstrakostnader fordi forlengelsen av Fløyfjellstunnelen presses til å bli et lokalt prosjekt isteden for statlig

  • årevis med svære arkeologiske utgravinger fra Torget til Sandbrogaten

  • store skader på verdensarven

  • senere oppstart av banebygging til NHH og til Dokken fordi Bybanen må vente på forlengelsen av Fløyfjellstunnelen

  • støy- og helsemareritt for naboene til Saltimporttomten, spesielt de mange eldre

  • en uviss ekstraregning for bane til Dokken

  • en uviss ekstraregning for biltunnel fra Dokken til Nordnes

Her kan du lese alt om vårt forslag til bybanetunnel.

Se hvem vi er.