Hvorfor Bybanetunnel
Vårt forslag til bybanetunnel er både billigere, bedre og mer gjennomførbart enn kommunens plan om å legge Bybanen til Åsane over Bryggen og gjennom sentrumsgatene.
Bybanetunnel skåner Bergen sentrum og Bryggen, og legger grunnlaget for å videreutvikle byen på menneskenes premisser.
Aktuelt
Kommunens plan for dagløsning har en rekke utfordringer som kan føre til utsettelse, kostnadssprekk og i verste fall at hele prosjektet mot Åsane sporer av.
Den første alvorlige utfordringen er planene om å bruke Saltimporttomten til rigg- og anleggsområde, noe som vil påføre beboerne i område store støy- og helseplager. Les mer: Nei til steindeponi i Sandviken
Vår tunnelløsning vil ikke ha behov for bruk av Saltimporttomten!
Vårt prosjekt er basert på to byggetrinn:
(1) Første del av nordgående bane til Åsane fram til NHH og første del av vestgående bane fram til Dokken og Laksevåg.
(2) Andre del av nordgående bane til Vågsbotn og vestgående bane til Loddefjord.
Her kan du lese alt om vårt forslag til bybanetunnel.
Derfor er vår bybanetunnel en bedre løsning
Bybanetunnel gir mulighet for:
bane til NHH og til Nøstet, inkludert stasjon under Torgalmenningen for ca. 7–9 milliarder kroner
raskere banebygging til NHH og til Dokken
å utvikle trafikkfrie og menneskevennlige byrom i sentrum, fra Torgallmenningen, over Torget og ved verdensarven Bryggen
å gi fullverdig vern av verdensarven Bryggen, slik Norge har forpliktet seg til
å unngå mangeårig og omfattende gravearbeid fra Torget til Sandbrogaten og i sentrumsgatene
fred og ro for de mange naboene til Saltimporttomten
at senere generasjoner kan utvikle sentrum uten å være låst av et dominerende bybanenett
Bystyrets dagløsning gir risiko for:
at bompengebetalerne må dekke flere milliarder i ekstrakostnader fordi forlengelsen av Fløyfjellstunnelen presses til å bli et lokalt prosjekt isteden for statlig
årevis med svære arkeologiske utgravinger fra Torget til Sandbrogaten
store skader på verdensarven
senere oppstart av banebygging til NHH og til Dokken fordi Bybanen må vente på forlengelsen av Fløyfjellstunnelen
støy- og helsemareritt for naboene til Saltimporttomten, spesielt de mange eldre
en uviss ekstraregning for bane til Dokken
en uviss ekstraregning for biltunnel fra Dokken til Nordnes