Hva er løsningen

Aktuelt
Vi arbeider nå for at Bergen kommune skal utrede vår løsning for bybanetunnel på et slikt detaljnivå at den kan sammenlignes med Dagalternativet. Plan- og Bygningsloven krever en utredning av realistiske og relevante alternativer for alle store prosjekter. Disse kravene ligger i lovens bestemmelser om konsekvensutredning (KU).
En slik KU forelå ikke da Bystyret vedtok reguleringsplanene 31. mai.

Vårt krav er derfor: En ny, oppdatert og helhetlig KU, som også omfatter vårt tunnelalternativ.

Les mer: Kampen for vern av Bryggen og Bergen sentrum er ikke over! 

Bybanetunnelen starter ved Marken og går i fast fjell hele veien til Amalie Skrams vei.

På strekningen er det planlagt to underjordiske holdeplasser: Øvregaten og Bergenhus.

Kart over Bybanetunnel i Bergen

Øvregaten

Bergenhus

I vår løsning er det også mulighet for å bygge bybane helt til Norges Handelshøyskole (NHH) i samme byggetrinn.

Da vil det komme ytterligere to holdeplasser: Sandviken sykehus / Gamle Bergen (under bakken) og NHH (i friluft)

Kart Bybane til NHH

Sandviken sykehus/Gamle Bergen (under bakken)

NHH (over bakken)

Tunnelmassene fraktes ut gjennom en anleggstunnel som går fra Nøstet til Amalie Skrams vei.

Den er markert i blått i kartet i toppen av siden. Anleggstunnelen til Nøstet er et godt utgangspunkt hvis Bybanen senere skal legges til Dokken og eventuelt videre vestover. Den gjør også at tunnelmassene kan brukes til å bygge nye Dokken.

Under ser du en oversiktsillustrasjon over tunnelinnløpet ved Marken. Den røde linjen viser bybanetunnelen nordover mot Sandviken. Den blå linjen viser anleggstunnelen som kan brukes for bybanelinjen til Nøstet og vestover.

Vi håper at arbeidet vårt ikke blir oppfattet som egging til omkamp, men som et innspill til gode løsninger på faktiske problemer og usikkerheter. Slik kan vi sikre at det bygges bybane nordover innen rimelig tid, billigere og med mindre usikkerhet.

Derfor vil vi ha Bybanen i tunnel.

Her kan du lese alt om vårt forslag til bybanetunnel.