Kampen for vern av Bryggen og Bergen sentrum er ikke over!

31. mai ble reguleringsplanene for bybanen og utvidelse av Fløyfjellstunnelen vedtatt. Bruken av Saltimporttomten ble vedtatt med knapt flertall, med 34 mot 33 stemmer. Champagnen ble sprettet og den endelige seieren for Dagløsning ble proklamert.

Men kampen for vern av Bryggen og Bergen sentrum er ikke tapt! Vårt arbeid for Bybanetunnel vil fortsette!

Vi mener det er flere vesentlige mangler i beslutningsunderlaget og at lovens krav ikke er fulgt. Det mangler blant annet en helhetlig og oppdatert konsekvensutredning.

BS2050 har derfor levert en formell klage og påpekt at vedtakene om bybanen 31. mai 2023 er ugyldige. Andre har også klaget på feil og mangler i beslutningsunderlaget, bl.a. Bryggens venner og Norges Miljøvernforbund

Allerede i september må bystyret ha en strafferunde med nye avstemninger om planene for Bybanen på grunn av feil i underlaget. Dette er bare begynnelsen. Dagløsningen vil møte flere klager, rettsaker og andre hindringer. Kort sagt er det en rekke alvorlige usikkerheter som kan forsinke prosjektet; både juridiske, tekniske, arkeologiske, økonomiske og politiske forhold.

Uansett vil det også ta flere år før en kan sperre av for busser og biler, og starte byggingen av bane i sentrum. Endringene og forlengelsen av Fløyfjellstunnelen må først gjennomføres. I tillegg vil det være tidkrevende prosesser og store usikkerheter knyttet til de omfattende arkeologiske utgravinger langs Vågen og Bryggen.

Mange av disse problemstillingene er allerede grundig beskrevet på våre nettsider om Bybanetunnel, og mer informasjon vil komme.

Vårt hovedbudskap nå: Kampen fortsetter!

  • Vedtaket 31. mai er basert på feil og mangelfull konsekvensvurdering, vedtaket er derfor ugyldig!

  • Det finnes alternativ løsning for Åsanebanen som er mindre konfliktfylt, billigere og raskere å bygge: Bybanetunnel fra Jernbanen!

  • Vi krever en reell helhetsvurdering av alle alternativer for linjene mot nord og vest, inkludert det nye alternativet for Bybanetunnel

Nyhetsbrev

* indicates required
Forrige
Forrige

Valg 2023: Din stemme er viktig for bybanens videre skjebne!

Neste
Neste

Tunnelekspertens dom: Vi kan bygge tunnel til Nøstet og NHH på under ti år