Tunnelekspertens dom: Vi kan bygge tunnel til Nøstet og NHH på under ti år

NTNU-professor Amund Bruland mener den nye tunnelløsningen er fullt gjennomførbar og at den sannsynligvis vil ta seks–syv år å bygge.

Amund Bruland er professor i anleggsteknikk ved NTNU og en av Norges fremste eksperter på tunnelboring.

Professor i anleggsteknikk ved NTNU, Amund Bruland. Foto: NTNU

Han har sett på prosjektet Bybanetunnel og vurdert om det er teknisk gjennomførbart å anlegge tunnel for bybane fra Nøstet til NHH.

Brulands dom over tunnelløsningen er tydelig:

– Jeg vurderer det som at det er fullt teknisk gjennomførbart å gjøre det sånn som det er tenkt.

Tirsdag 25. april deltok han på Bybanetunnels møte på Kulturhuset i Bergen. Der fortalte han om vurderingen sin. Bruland gikk også gjennom alle de tekniske aspektene ved det å bore tunnel under sentrum og i fast fjell fra Nøstet til Amalie Skrams vei, og eventuelt videre til Norges Handelshøyskole (NHH).

Du kan se hele foredraget hans i videospilleren i toppen av saken.

  • • Å bruke tunnelboremaskin for å anlegge bybanetunnel mot Åsane og mot Bergen vest.

    • Tunnelen bores fra Nøstet til Amalie Skrams vei, med åpning for dagens bybanelinjer ved Marken.

    • I vår plan ligger det også en mulighet for å bore tunnel fra Amalie Skrams vei til NHH.

    Les mer og se kart over løsningen vår her.

Tunnelboremaskin, ikke sprenging

Et veldig viktig poeng med vår plan, er at tunnelen skal bores med tunnelboremaskin (TBM). Da vil det i liten grad være behov for å sprenge.

Å bygge Bybanetunnel med fullprofilboring, altså tunnelboremaskin, har en rekke fordeler:

  • Tunnelen kan i stor grad bygges fra ett inngangssted på Nøstet

  • Tunnelmassene kan i stor grad fraktes ut på Nøstet

  • Det er nesten ikke behov for å sprenge

  • Det gir minimalt med støy, vibrasjon og andre forstyrrelser over bakken

  • Holdeplassene med utganger kan i stor grad bygges innenfra og ut

  • Det gir minimalt med behov for arbeid på bakkeplan i sentrum

Tunnelboremaskin

En tunnelboremaskin borer enkelt forklart hele tunnelens profil i ett stykke. Dette kalles fullprofilboring. Med tunnelboremaskin minimeres støy og sjenanse for naboer. Foto: iStock

De eneste stedene det vil være behov for større arbeid på bakkeplan, i tillegg til på Nøstet, er ved de planlagte tunnelåpningene: I nærheten av Marken, i Amalie Skrams vei og eventuelt ved NHH.

– Det vil være mye mindre i omfang enn ved tradisjonell boring og sprenging, sa Bruland fra scenen på Kulturhuset.

Anleggsperiode på seks–syv år

Bruland anslår at det i beste fall er mulig å bygge tunnel fra Nøstet, via Marken og til NHH på fem og et halvt år, hvis det brukes to tunnelboremaskiner. 

– Det ligger nok realistisk sett på et sted mellom seks–syv år, ifølge Bruland.

Den fulle tidsrammen er på 5,5–9,5 år på å bygge helt til NHH, og 4,5–8 år hvis vi bare skal bygge til Amalie Skrams vei.

Med fullprofilboring kan vi bygge bybanestasjon under Torgallmenningen nesten uten å forstyrre dagliglivet over bakken. Illustrasjon: Norwest3D

Nyhetsbrev

* indicates required
Forrige
Forrige

Kampen for vern av Bryggen og Bergen sentrum er ikke over!

Neste
Neste

Se møtet på Kulturhuset i opptak