Gladnyhet: Nå kan vi samles om en god løsning for sentrum!

Nytt forslag åpner for et viktig kompromiss om Åsanebanen!

Vestland Fylkeskommune la mandag fram et forslag om å starte byggingen av Åsanebanen fra Eidsvåg og nordover mot Vågsbotn først.  Hensikten med forslaget synes først og fremst å være at man vil gi Bergen kommune tid til å gjennomføre sin planlagte tunnelutredning for strekningene i sentrum og i Sandviken. 

Dette er en meget gledelig utvikling. Endringen av utbyggingsrekkefølgen gir Bergen by et helt nødvendig pusterom, og det vil også medføre at den lite gjennomtenkte planen om «Amalie Skrams banen» legges permanent bort.

Omprioriteringen kan gi grunnlag for et stort kompromiss ved at alle partier nå kan gå til Stortinget for å promotere tidlige bevilgninger i NTP til Bybanen.  Dette vil være i tråd med ønsket om at byen og fylket står samlet for å få gjennomført dette store prosjektet.  Nå har vi sjansen til å få årlige bybanebevilgninger allerede fra 2025 slik at vi ikke går glipp av milliardene de første tre årene. 

Tunnelutredningen vil være ferdig i 2025, og da vil bystyret kunne ta det endelige valget mellom dagløsning eller tunnel. 

Hensikten med tunnelutredningen er å prøve å forbedre planene på de områdene der dagløsningen er svak.  Målet bør være:

1.       Å forbedre sammenkoblingen til Vågen fra den historiske bebyggelsen på Bryggen og i Vågsbunnen, og å legge til rette for bruk av arealene mot sjøen til fest- og vrimleområder.

2.       Å unngå bruk av veigrunnen på E39 i Ytre Sandviken til baneformål.

3.       Å finne en god forbindelse fra sentrum til Dokken.

Potensialet for å finne bedre løsninger enn dagløsningen er stort på alle disse tre områdene.  Foreningen Bergen Sentrum 2050 har kommet fram til at det er mulig å spare mer enn 10 milliarder kroner i investeringer, og ikke minst spare mer enn ti år på anleggstiden fram til banen kan tas i bruk.  Disse tallene er foreløpig subjektive, men de skal gjennomgås og verifiseres i den nye tunnelutredningen.

BS2050 antar at Bystyret vil legge stor vekt på tidsbruken når valget mellom alternativene skal gjøres.  En ønsker jo ikke å ha en ubrukt banestump stående i Åsane lenger enn høyst nødvendig.  Mesteparten av tidsforskjellen mellom alternativene for dagløsning og tunnelløsning skyldes dagløsningens avhengighet av ny og forlenget Fløyfjellstunnel. Gjennomføringstiden for en forlenget Fløyfjellstunnel er ca. 10 år fra første bevilgning.

Veien til dette viktige kompromisset om som nå er i emning, har vært lang og kronglete.  Det er på tide å legge uenigheter bak oss og heller samarbeide på tvers av partiene om å finne en god løsning for alle de fremtidige bybanestrekningene gjennom sentrum. En helhetlig og fremtidsrettet løsning må omfatte både linjen fra sentrum til Eidsvåg og strekket fra sentrum til Dokken, samt knutepunktet med dagens linje 1 og 2.

Les også artikkel i BT om forslaget fra Vestland Fylkeskommune:

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/GMvVwQ/endelig-et-konstruktivt-forslag-for-aa-hindre-bybanehavari


Nyhetsbrev

* indicates required
Neste
Neste

Nytt planinitiativ om bybane i tunnel levert til UMBY!