Bybanetunnels holdeplasser
Ved å legge Bybanen inn i fjellet, kan vi bygge tørre, gode holdeplasser på ett plan. Det vil si at det knapt er behov for trapper eller heiser, noe som virkelig bidrar til å gjøre Bybanen til et tilbud for alle bergensere.
I vår løsning for bybanetunnel er det planlagt to holdeplasser inne i fjellet på strekningen fra sentrum til Amalie Skrams vei / Sandviken: Øvregaten og Bergenhus. Holdeplassen Amalie Skrams vei blir liggende oppe i friluft. Vi foreslår også å anlegge en ny underjordisk sentrumstasjon under Torgallmenningen.
Hvis Bybanen bygges helt til NHH allerede i første trinn, slik vår løsning gir mulighet for, kommer i tillegg holdeplassene Sandviken sykehus og Norges Handelshøyskole (NHH). Sandviken sykehus-holdeplassen graves inn i berget mens NHH-holdeplassen bygges ute i forbindelse med dagens bussholdeplass i sørlig retning.
Alle de underjordiske holdeplassene får tre utganger for å gi best mulig tilgjengelighet. De vil i stor grad også bli bygget på ett plan, noe som øker tilgjengeligheten for alle bergensere. Samtidig ser vi på muligheten for å ta i bruk rullefortau.
Slik kan gangtunnelene fra de underjordiske holdeplassene se ut. På begge sider er det rullefortau.
Holdeplasser på strekningen sentrum–Amalie Skrams vei:
Øvregaten holdeplass
med utgangene Bryggen, Nedre Fløibanestasjon og Koren Wibergs plass.




Bergenhus holdeplass
med utgangene Øvre Sandviken, Skuteviken og Sandviken kirke.




Stasjon Torgallmenningen
Slik kan en stasjon på Torgallmenningen bli.
Mulig plassering av underjordisk stasjon på Torgallmenningen
Tverrsnitt av hvordan er underjordisk stasjon på Torgallmenningen kan se ut.
Holdeplasser på strekningen Amalie Skrams vei–NHH:
Holdeplass Sandviken sykehus (Gamle Bergen)
med utgangene Sandviken sykehus, Nyhavnsveien og Sandviksveien.




Holdeplass Norges Handelshøyskole (NHH):

