Bybanesaken handler ikke bare om Bryggen. Den handler om hele sentrum.
Nå står det ikke bare om Bryggen. Torget, Torgallmenningen, Strandgaten, Christian Michelsens gate og Teatergaten står også på spill.
Samtidig som kommunen prøver å svare på alle innvendingene mot å legge bybane over Bryggen, har også debatten om byutviklingen på Dokken kommet i gang. Det kan bli et problem for de som håper at reguleringsplanen for Bybanen til Åsane skal vedtas før valget, uten å inkludere en oppdatert konsekvensanalyse, slik loven krever.
I de planene som kommunen har lagt fram, viser det seg at Bybanen er sentral for kollektivdekningen av området Nøstet – Sydnes – Dokken. Det betyr at også byrådspartiene ønsker at Bybanen skal danne en Y gjennom sentrum fra Kaigaten, via Torgallmenningen, til henholdsvis Bergenhus og Nøstet. En Y-løsning er nettopp hva vi i Bybanetunnel mener er det beste for videre bybanebygging i sentrum.
Striden står om denne Y-banen skal gå over eller under bakken.
Vi mener den bør gå under. Kommunen vil ha den over.
Hvis man velger kommunens dagløsning over Bryggen og samtidig ønsker at banen senere skal dekke utviklingsområdene Nøstet – Sydnes – Dokken, er det bare én trasé som er mulig: Det er fra Torgalmenningen via Strandgaten, Christian Michelsens gate, Engen, Teatergaten og Komediebakken.
Den ekstra banestrekningen har vært forsøkt fortiet av Byrådet til tross for at den har omfattende konsekvenser, som blant annet:
At de må legge et bybanekryss rett foran Sjømannsmonumentet på Torgallmenningen.
At de må ødelegge byens beste brosteinsgater.
At det vil hindre bruk av Teatergaten til biltrafikk og dermed tvinge gjennom en Nordnestunnel som verken er planlagt eller kostnadsberegnet.
Slik ser planen ut, som Byrådet ikke vil snakke om før den er bundet opp av en vedtatt reguleringsplan:
Kommunens Y-løsning skaper mange konflikter, både over Bryggen og gjennom sentrumsgatene.
Det finnes heldigvis et alternativ: Bybanetunnel.
Bybanetunnel er, i tillegg til å være nærmest konfliktfri, både raskere og billigere enn Byrådets Y-løsning.
Den er raskere å gjennomføre fordi den ikke må vente på utbedringene av Fløyfjellstunnelen. Den er billigere først og fremst fordi den ikke påfører næringsdrivende store tap og fordi den ikke krever investeringer i Nordnestunnelen.