Sammenligning: Bybanetunnel mot dagløsning
En sammenligning av de to løsningene for bybane gjennom sentrum:
Vår Bybanetunnel versus kommunens Bryggen-trasé.
Tidsbruk:
Byrådet legger opp til følgende prosess for dagløsningen:
De vedtar først å legge bybane over Bryggen.
Samtidig (eller før) skal de vedta Trafikkplan sentrum. Den vil effektivt hindre en dagløsning mot Dokken, med mindre de først finansierer og får på plass en biltunnel til Nordnes. Den er hverken planlagt eller kostnadsberegnet.
Først etter at de har blokkert alle de gode mulighetene, skal de sammen med fylkeskommunen finne løsninger for kollektivtrafikk mot vest.
De legger opp til at bybanene fra sør på ubestemt tid må ha endestopp ved Bystasjonen, fordi de ikke kan kjøre lenger uten vendespor.
Hvis politikerne vedtar en reguleringsplan før sommeren i år, uten å ha gjennomført en lovpålagt konsekvensutredning først, risikerer de en årelang rettsprosess.
De må i tillegg løse de økonomiske flokene som er skapt ved at kostnadene for Åsanebanen har skutt til himmels. Det vil ta noen år.
Deretter må de vente til utbedring og forlengelse av Fløyfjelltunnelen er ferdig. Det vil ta noen år.
Først etter dette kan fylkeskommunen ta en endelig beslutning om investering og starte anleggsjobben.
Når Åsanebanen eventuelt blir ferdig, i beste fall rundt 2040–2045, skal de begynne på Laksevågbanen. Men da må biltunnelen til Nordnes bygges først.
Det betyr at banen til Dokken i beste fall kan bli ferdig rundt 2050–2055. I mellomtiden må vi klare oss uten tilfredsstillende kollektivtransport i områdene Nøstet, Sydnes og Dokken.
Slik ser derimot prosessen for Bybanetunnel ut:
Planinitiativet, som vi sendte inn i fjør høst, behandles.
Samtidig som de lager reguleringsplanen, må kommunen lage en felles konsekvensanalyse for Bybanetunnel og Bryggen-traseen.
Når reguleringsplan er vedtatt og klagefristen er ute, kan utbyggingen finansieres.
Deretter kan fylkeskommunen ta endelig investeringsbeslutning og starte anleggsarbeidet.
Hele Bybanetunnel til henholdsvis Norges Handelshøyskole (NHH) og Nøstet kan tas i bruk før 2030.
Kostnader:
Meterprisen er omtrent den samme for Bybanetunnel i fast fjell og dagløsningen gjennom sentrumsgatene.
Med Bybanetunnel på Åsane-linjen kan vi likevel spare 8–10 milliarder kroner, samt utsette investeringer til cirka 5 milliarder. Det skjer ved at:
Vendesporet fra Sjømannsmonumentet til Engen ikke trengs
Ulempene for næringsdrivende i sentrum blir minimert
Omlegging av vann og avløpsledninger i sentrum, som er begrunnet med lettere framtidig vedlikehold, ikke blir nødvendig
Arkeologi på strekningen Torget, Bryggen og Sandbrogaten spares
Pæling på deler av strekningen Torget, Bryggen og Sandbrogaten blir unødvendig
Forlengelsen av Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg kan utsettes
På Laksevåg-linjen til Nøstet fjerner Bybanetunnel behovet for:
Enorme ulemper for næringsdrivende
Nordnestunnelen
Siden Nordnestunnelen verken er planlagt eller prosjektert vet vi ikke prisen, men det vil være snakk om flere milliarder kroner.
Kvalitet:
Bybanetunnel gir vesentlig bedre publikumsdekning i sentrum på Åsane-linjen, enn det dagløsningen gir.
Gult felt viser områder hvor Bybanetunnel gir best publikumsdekning.
Blått felt viser områder hvor Bryggen-traseen gir best dekning.
I tillegg kommer alle de mulighetene som det gir, både for folk, kultur og næringsliv, at Bryggen og Torget blir helt trafikkfrie.